Persoonlijk

Dag schoolboek, hallo iPad!

De ideale werkhouding?

De ideale werkhouding?

September 2012. Mijn zoon zit in de brugklas – een pilot-klas. Elke leerling heeft een iPad. Een mooi apparaat met veel mogelijkheden voor het onderwijs. Als Apple-fan kan ik dat alleen maar toejuichen. Toch is het nog even zoeken naar wat wel en niet prettig werkt.

Niet alle uitgevers zijn even ver. Er zijn mooie toepassingen, soms echter is het niet meer dan ‘het boek achter glas’, zoals de coördinator van de school het noemde.

Ik kijk over de schouder mee en vraag belangstellend: ‘Wat moet je doen vandaag?‘ ‘Kijk…’, antwoord hij. Mijn zoon zoomt in, zoomt uit, veegt naar links, rechts, boven en onder over het scherm, schakelt op hetzelfde scherm tussen leer- en werkboek en checkt nog even in de digitale leeromgeving het opgegeven huiswerk. ‘Wacht even: in de les hebben we ook nog iets opgekregen. Huh, heb ik dat nou op de iPad staan of opgeschreven in mijn papieren agenda?‘ Het duizelt me voor de ogen. ‘Doe eens één ding tegelijk. Lees eerst eens goed dan. Zo krijg je toch geen overzicht?!‘ zijn mijn bemoedigende woorden…

De eerste toetsen volgen. ‘Ken je het?’. ‘Volgens mij wel‘. Als bewijs komt er opnieuw een veegparade over het scherm. Ik moet het nog zien…

We zijn intussen driekwart jaar verder. De iPad is niet meer weg te denken. De agenda is op orde: alles staat nu op één plek, in drie kleuren:

  • blauw -> maakwerk
  • groen -> toets
  • rood -> leerwerk voor toetsen

Woorden oefenen voor Engels en Frans gaat met veel plezier op de iPad. Woorden intypen, jezelf toetsen en direct feedback krijgen motiveert. Af en toe maken we een print van het scherm als de iPad voor de verwerking van opdrachten wordt gebruikt. Zo kan de informatie ernaast gelegd worden en hoeft er niet steeds geschakeld te worden tussen apps. En voor het echte leerwerk wordt een samenvatting gemaakt, die de volgende dag nog eens nagelezen wordt. Of er nu uit een boek of van het scherm gelezen wordt: je moet er iets mee doen om het binnen te laten komen.

Het is zondag, wij drinken een kop koffie bij oma. Mijn zoon kan niet mee: huiswerk! Na ons tweede kopje koffie pingelt mijn mobiel. Vier fotoberichtjes achter elkaar: vier pagina’s handgeschreven tekst met de trotste vraag ‘Goed bezig hè?!

Een week later werd de inspanning beloond met een dikke voldoende en werden wij ouders getrakteerd op twee twinkelende ogen en een stralende lach!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s