Ik zit 21 jaar in het vak! Ik heb geen personeel om het mee te vieren. Ik heb daarentegen door de jaren heen een heel fijn netwerk opgebouwd van collega-adviseurs, projectleiders en teamleden/docenten. Allen op de één of andere manier begaan met pedagogische en onderwijskundige vraagstukken. Lees verder
Van wetenschap naar leermiddel
Wat moet je weten om succesvol te zijn in de biologische aardappelteelt? Praktijkmensen weten waar het op vast loopt in het dagelijks werk. Wetenschappers kunnen verklaren welke processen er aan ten grondslag liggen en hoe je e.e.a. kunt manipuleren. Mooi, maar hoe sla je de brug tussen wetenschappelijke kennis en een bruikbaar leermiddel voor MBO-leerlingen? Lees verder
Integrale leerarrangementen VMBO
In het MBO en VMBO worden naast de centrale examens Proeven van Bekwaamheid afgenomen. Docenten zien de meerwaarde ervan: ‘Wat een geweldige leermomenten’. Helaas is de Proeve een eindbeoordeling en dus was er voor leerlingen en docenten nauwelijks ruimte om nog iets met die leerervaringen te doen. En ook het volgende kon gebeuren:
Transfer: wat heb je (ze) geleerd?
Op een ZML-school zijn we bezig met een inventarisatie van geschikte leermiddelen voor de implementatie van leerlijnen en een verfijning van het onderwijsaanbod. Ik probeer op tafel te krijgen aan welke eisen lesmateriaal voor deze doelgroep moet voldoen. We bespreken een concreet voorbeeld: Lees verder
Onderwijsvernieuwing: kans of bedreiging?
Een nieuw kwalificatiedossier, een aangescherpt toezichtskader, nieuwe examenstandaarden… De vernieuwingen in het onderwijs volgen elkaar in sneltreinvaart op. Hoe gaat uw organisatie om met dergelijke veranderingen?
Dag schoolboek, hallo iPad!

De ideale werkhouding?
September 2012. Mijn zoon zit in de brugklas – een pilot-klas. Elke leerling heeft een iPad. Een mooi apparaat met veel mogelijkheden voor het onderwijs. Als Apple-fan kan ik dat alleen maar toejuichen. Toch is het nog even zoeken naar wat wel en niet prettig werkt. Lees verder